De ISO9001 Suite

Posted by | Advies, Kwaliteit | No Comments

ISO 9001:2015 In QAtool is een aantal ISO 9001-scans beschikbaar. Al deze scans zijn gebaseerd op de nieuwste versie van ISO 9001, die uit 2015. Heeft u al een kwaliteitssysteem dat gebaseerd is op de vorige versie van ISO 9001, dan kunt u met de transitiescan vaststellen in hoeverre dat systeem voldoet aan ISO 9001:2015. Deze scan behandelt namelijk alleen de onderwerpen die wezenlijk nieuw of veranderd zijn in de norm. Is ISO 9001 helemaal nieuw voor u, dan kunt u met de quick scan inzicht krijgen in hoeverre u aan de norm voldoet. De quick scan bestaat uit zes…

Read More

ISO9001:2015 en Productie Workshops

Posted by | Bedrijf algemeen | No Comments

Maak een reuzenstap De ISO9001:2015 en/of de Productie Workshop Nederland komt langzaam weer uit de crisis. De orderstroom van veel bedrijven komt weer op gang. Maar prijzen staan nog steeds onder druk. Dat vraagt om grote efficiency en effectiviteit in productieprocessen. Veel slimme bedrijven hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in de beheersing van hun processen, en plukken daar nu de vruchten van. De ervaring leert dat het goed is om regelmatig het productieproces en de beheersing ervan te evalueren. Vaak liggen kleine verbeteringen voor de hand, die zorgen voor enorme verhoging van de productiviteit. Vaak ook hebben uw medewerkers al…

Read More

QAtool Workshop

Posted by | Bedrijf algemeen, Kwaliteit, Methode, Productie, Projectmanagement | No Comments

We stropen de mouwen op… In de komende tijd zal QAtool in samenwerking met diverse partners workshops organiseren voor ondernemers, managers en adviseurs. U leert daar in de praktijk hoe u verbeteringen realiseert in uw bedrijf die worden gekozen door uw eigen medewerkers. U hoeft eigenlijk zelf niet meer aan te geven wat er moet gebeuren. Uw team krijgt nu zelf de kans om hun kennis en ervaring in te zetten in hun eigen werkomgeving. Daarbij zorgt QAtool voor het inzicht en het overzicht. De krachtige maar toch eenvoudige QAtool verbetermethode zal worden toegepast op uzelf en uw bedrijf. We hebben…

Read More

Intrinsieke Kwaliteit

Posted by | Advies, Kwaliteit, Methode | No Comments

Je hebt een bedrijf met 7 of meer medewerkers. Het wordt tijd om te delegeren. Je kunt niet meer volstaan met directe opdrachten. Je moet erop kunnen gaan vertrouwen dat je medewerkers weten wat ze moeten doen en ervoor zorgen dat het meteen goed gebeurd. Communicatie met je medewerkers en tussen de medewerkers onderling wordt steeds belangrijker. Het begint met heldere afspraken over de taken en verantwoordelijkheden van alle betrokkenen. En je wilt meteen wat zwakke punten verbeteren. Om dat te kunnen bespreken is het nodig dat je in ieder geval alle stappen van het bedrijfsproces helder in beeld hebt…

Read More

Stilte voor de Storm

Posted by | Kwaliteit, Methode | No Comments

De afgelopen maanden heb ik bewust niet geblogd. De reden is eenvoudig. Met een aantal specialisten hebben we onze propositie nauwkeurig onder de loep genomen. In die periode is het niet wenselijk om allerlei verhalen te dichten die met ingang van 2016 minder relevant zijn. Daarnaast kon ik de tijd goed gebruiken want er is hard gewerkt. Dat is een ding dat zeker is. Wat we in ieder geval kunnen aangeven is dit: QAtool is een methode en hulpmiddel die MKB ondernemers helpt bij het behalen van méér omzet, minder kosten en een hogere klant- en medewerkerstevredenheid. Daarin is er…

Read More

Draagvlak voor Kwaliteit

Posted by | Advies, Kwaliteit, Methode, Personeel & Organisatie | No Comments

Motivatie Een organisatie die op een hoog niveau kwaliteit levert, bestaat uit gemotiveerde mensen. Dat kan niet anders. Je moet begrijpen dat ieder een schakel is in de hele voortbrengingsketen van je product of dienst tot en met de after sales customer care. Als ergens in die keten iemand een steek laat vallen dan scoort de gehele organisatie slecht. In een ideale wereld begrijpt iedereen dat de persoonlijke prestatie keihard meetelt in de kwaliteit van je organisatie. Helaas is de praktijk wat weerbarstiger. Niet iedereen is even gemotiveerd en niet iedereen wil er voldoende tijd instoppen. En als de directie…

Read More

Kwaliteitssysteem

Posted by | Advies, Kwaliteit | No Comments

QAtool is een volledig kwaliteitssysteem Iedereen kan een scan maken. Er zijn zelfs gratis tools beschikbaar waarmee je zo een scan of enquête kunt opstellen en uitvoeren. Een scan is gewoon een online vorm om mensen te bevragen over een bepaald onderwerp. Je hebt die informatie nodig om een advies op te stellen. Dat is bij ieder onderzoek nodig. Je zult altijd een methode moeten hebben om je klant te bevragen. Er zijn adviseurs die het tijdens een gesprek doen en inspelen op wat er tijdens het gesprek naar voren komt. Zij gaan heel gericht zoeken naar een al dan…

Read More

Doe de goede dingen goed

Posted by | Advies, Bedrijf algemeen, Kwaliteit, Methode | No Comments

Je groeit, en dan? Als ondernemer ben je goed in wat je doet. Voor de een is dat business development en voor de ander is dat het ontwikkelen en optimaliseren van een product. Als blijkt dat er een markt is en je kunt je product/dienst verkopen, dan geeft dat een geweldig gevoel. Je bedrijf groeit en er komen mensen bij. Die moeten duidelijk worden aangestuurd; communicatie is essentieel. Gelukkig weten ze wat er te doen staat, want daarop heb je hen geselecteerd. Op basis van je eigen kennis en ervaring kom je een heel eind met je rol als manager….

Read More

Interne communicatie

Posted by | Advies, Bedrijf algemeen | No Comments

Geen klanten zonder personeel Bedrijven doen hun best om aan hun klanten duidelijk te maken wat ze tekort komen en waarom ze de producten en diensten nodig hebben. Er wordt veel geld gestoken in marketing campagnes en salesmateriaal om de (potentiële) klant duidelijk te maken dat jij het beste bent. Bestaande klanten worden in de watten gelegd met allerlei bijeenkomsten waar nieuws te krijgen is over de tactiek en strategie van het bedrijf. Maar hoe zit het met je personeel? Weten zij wat de huidige koers is? Zijn zij op de hoogte van je actuele missie en visie? Het is…

Read More

Zomer-2015

Posted by | Advies, Bedrijf algemeen | No Comments

Continuïteit Het is rustig. Het is vakantietijd. Veel mensen zijn weg of plannen een extra golfdagje (zoals ik). En dan gaat het ineens mis. Kranen vallen om of een website gaat door een storing offline. Dan heb je ineens iemand nodig. Hoe heb jij dat geregeld? Heb je een scenario dat er altijd iemand bereikbaar is in geval van nood? FreeVoiceTelecom uit Lunteren is een van mijn relaties en heeft o.a. een telefoonbeantwoording service. Daar kun je je telefoon met kennis van zaken laten opnemen, ook als je op vakantie bent. Je wordt dan alleen nog maar gestoord als het echt…

Read More

Slimme adviseurs

Posted by | Advies | No Comments

Beter goed gejat dan slecht bedacht Een adviseur is veroordeeld tot een leven lang leren. Je zult je te allen tijde moeten vergewissen van de nieuwste ontwikkelingen in de consulting industrie en dat doe je door veel te lezen en het internet afstruinen. Het komt je niet vanzelf aanwaaien. Het helpt natuurlijk ook door te praten met vakgenoten, maar uiteindelijk moet je de diepte is. Je moet uitzoeken hoe iets precies zit, welke onderwerpen van belang zijn en wat de achterliggende reden is dat een methode werkt. Dan helpt het wel als je houvast krijgt van specialisten die al langer…

Read More

BNI

Posted by | Advies, Bedrijf algemeen, Marketing & Communicatie | No Comments

Mijn beste MKB TIP Ben je MKB ondernemer en werk je lokaal of regionaal? De beste tip die ik je kan geven is dat je zo snel mogelijk lid wordt van een BNI Chapter bij jou in de buurt. Ik geloof in hun formule. Er wordt heel concreet gestuurd op omzet. Het is een businessclub PLUS. Gemiddeld halen deelnemende ondernemers ongeveer 30% van hun omzet uit aanbevelingen die ze van collega BNI leden krijgen. Dat is veel geld. Je moet er wel in passen en je moet er ook wat voor doen. BNI ontbijt Iedere vrijdagochtend ben ik tussen 06:30…

Read More

Due Diligence PLUS

Posted by | Advies, Bedrijf algemeen, Kwaliteit, Methode, Overname | No Comments

Wat moet je doen bij een bedrijfsovername? Wikipedia zegt: De Engelse term due diligence betekent letterlijk gepaste zorgvuldigheid. In fusies en overnames en in de accountancy is er echter een specifieke betekenis, namelijk boekenonderzoek, bijvoorbeeld bij een bedrijfsovername. Ik heb in het verleden meegewerkt aan diverse due diligence projecten. Voor het eerst voorafgaand aan de Getronics overname van het Noorse CINET in Oslo Noorwegen. Daarna in mijn tijd bij Compass Management Consulting voorafgaande aan de consolidatie van IT organisaties van diverse bedrijven. Zoals in Wikipedia genoemd betreft het vaak een boeken onderzoek met daarbij enkele steekproeven op de juistheid en…

Read More

Samenwerking of niet?

Posted by | Advies, Bedrijf algemeen, Keuze, Kiezen, Kwaliteit, Methode | No Comments

#GRexit? Ik zie het met lede ogen aan, die Griekse perikelen. Ik voel me regelmatig bedrogen door een deel van het Griekse volk. De machthebbers en reders. Hoe kun je toestaan dat mensen van 52 jaar van hun pensioen kunnen genieten? Hoe kun je het betalen als iedere regering opnieuw familie en vrienden ambtenaar maakt zodat ze van een “veilig” inkomen kunnen gaan genieten? Ik heb het zelf meegemaakt dat de Grieken zich niet wilden laten controleren. Ik zou met een collega de IT organisatie van de National Bank of Greece gaan onderzoeken. Maar tot drie keer toe had de…

Read More

QAtool training

Posted by | Advies, Kwaliteit, Methode | No Comments

Verbeter je advies De training richt zicht op twee elementen: opdoen van ervaring in het gebruik en het behandelen van de content. Ervaring Gisteren heb ik weer een training gegeven in het gebruik van QAtool. Een middelgroot Accountantsbureau heeft een jaarabonnement afgesloten om QAtool te kunnen gebruiken. ’s Avonds zou de eerste klant al langskomen dus was het zaak om de accountant/adviseur goed voor te bereiden. Dan geldt er feitelijk maar één ding: ervaring. De training bestond vooral uit het doorlopen van de QAtool methode, het invullen van scans en het adviseren erover. De training duurde ca. 3 uur en…

Read More

Hulp

Posted by | Bedrijf algemeen | No Comments

Hoe meer je weet, hoe meer je er achter komt dat er meer is dat je niet weet. Het ontbreekt je aan de tijd om het allemaal te leren. Dan moet je slim zijn. Dan moet je het verdeel en heers principe toepassen. Je gaat delegeren en verdeelt de onderwerpen aan mensen die daar dan hun verantwoordelijkheid in nemen. Op dat moment kom je erachter dat niet iedereen het op jouw manier doet. Er zijn ook andere wegen die naar het gestelde doel leiden. Misschien wel iets minder efficiënt maar er zit een extra waardevol element in. Het werkt motiverend…

Read More

Transparantie

Posted by | Bedrijf algemeen | No Comments

FIFAGate Je kunt niet meer zonder transparantie. Organisaties waar allerlei geheimen heersen en mensen over hun schouder moeten kijken hebben hun langste tijd gehad. Dat geldt vooral voor organisaties die niet helemaal zuiver spelen, die fairplay van anderen verlangen maar vergeten naar zichzelf te kijken. De FIFA is een goed voorbeeld. Er zijn al jaren signalen over steekpenningen en vriendjespolitiek. Het grote geld regeert, liefst in een gesloten envellop. Rusland en daarna Qatar hebben de Worldcup finale toegewezen gekregen. Vooral Qatar is op zijn zachtst gezegd opzienbarend. Waar zoveel rook is zal ook wel ergens vuur zijn. Blatter is een machtswellustige…

Read More

Snel

Posted by | Bedrijf algemeen, Kwaliteit | No Comments

Wat me opvalt is dat veel ondernemers wel geïnteresseerd zijn in het lokaliseren van blinde vlekken en pijnpunten maar dat het dan wel snel moet. Ze hebben namelijk weinig tijd. Hoe komt het toch dat men geen tijd neemt om te kijken naar de eigen organisatie. Kennelijk bestaat er nog steeds een beeld dat het investeren in de kwaliteit van de organisatie vervelend is en alleen maar geld kost, extra problemen oplevert en veel tijd kost. Er is altijd tekort aan tijd en waarom zou je dat nu besteden aan het onderzoeken en verbeteren van je werkzaamheden. Onderzoek toont aan…

Read More

Visuals

Posted by | Marketing & Communicatie | No Comments

Het oog wil ook wat Gisteren is Trijntje Oosterhuis uitgeschakeld in de eerste halve finale van het Eurovisie songfestival in Wenen. Heel Nederland is over haar en haar team heengevallen omdat ze er niet uitzag. Vergelijkingen met afval- en aardappelzakken werden regelmatig rondgetwitterd. Dat vind ik erg jammer en niet recht doen aan de ras artieste Trijntje. Ze zong de sterren van de hemel in een fantastische uitvoering van een catchy liedje. Helaas mocht het niet baten. Het is extra zuur als je bedenkt dat de slanke Albanese Elhaida Dani wel naar de finale mag, terwijl ze in haar mooie…

Read More