Waarom?

Posted by | november 12, 2014 | Bedrijf algemeen, Kwaliteit, Methode | No Comments

Een van de meest succesvolste TED talks met al bijna 20 miljoen views is het verhaal van Simon Sinek over “The Golden Circle” Het gaat daarbij om wat de kern van je boodschap is. Waarom bestaat je bedrijf? Waarom doe je wat je doet? Wat inspireert je? Het is iets waar je in principe zo op moet kunnen antwoorden. Gaat het om het geld verdienen? Of heb je een missie?

Ik heb een missie en die wil ik hier graag met jullie delen.

Na mijn IT studie in Eindhoven heb ik de carrière ladder beklommen in allerlei IT functies bij DAF trucks, XTEC/Getronics Desktop Automation en RAET Systems & Services. Steeds heb ik systemen bedacht en geïmplementeerd die het werk meetbaar maakten. Hierdoor was ik altijd beter en sneller dan mijn concurrent. Toen werd ik gevraagd door het Engelse Compass Management Consulting om met behulp van ’s werelds beste benchmarking model allerlei grote IT organisaties te helpen met hun productiviteitsverhoging en kostenverlaging. Zoals ik in mijn blog over Empowerment al heb geschreven heb ik in die periode stevig bijgedragen aan de werkstress in die organisaties. Wat ik toen weer heb toegepast is dat je allerlei zaken meetbaar kunt maken, die vervolgens helpen in het nemen van besluiten. Het ging daarbij helaas vaak alleen maar om de harde feiten. Er werd zelden of nooit gekeken naar de menselijke factor. De medewerkers kregen altijd van bovenaf opgelegd hoe er moest worden veranderd. Vaak was het management bezig om het eigen straatje schoon te vegen. Benchmarking werd als een politiek middel in de strijd geworpen, om aan te tonen dat men beter was dan de referentiegroep. Dan kwam de boodschap minder hard aan. Ook vandaag de dag wordt het als zalf gebruikt. Bedrijven kijken niet naar de kwaliteit van de data die een benchmarker gebruikt. Ook niet naar het gebruikte model. Als het bedrijf maar veel klanten heeft dan zal het wel goed zitten.

De afgelopen 10 jaar heb ik me steeds meer bezig gehouden met het verbeteren van de kwaliteit in MKB organisaties. Ik ben er achter gekomen dat als je echt wilt verbeteren, je niet naar benchmarking moet kijken. De ondernemer/eigenaar weet heel goed waar zijn pijn zit. Als hij maar weet uit welke opties hij moet kiezen, dan weet hij genoeg. Het gaat er echt niet om hoe en wat de concurrentie doet. Het gaat erom dat de eigen organisatie het werk in één keer goed doet en dat de medewerkers tevreden zijn. Dan gaat alles conform of beter dan de planning. Dan scoor je extra marge en krijg je tevreden klanten. Het probleem is echter dat de ondernemer/eigenaar teveel leeft in de waan van de dag. Hij wordt opgeslokt door de dagelijkse beslommeringen en neemt niet de tijd om een helikopterview te maken van zijn organisatie en kan dus moeilijk ingrijpen. En als hij dat dan toch doet, dan heeft hij onvoldoende gedetailleerde kennis van alle verschillende aandachtsgebieden, om te weten wat er op dat moment het beste kan worden verbeterd. Dit geldt vooral voor bedrijven met acht, 20 of 50 FTE’s. Die zitten namelijk ook nog in de bekende groeistuip. En als je management hebt, hoe ziet de agenda er dan uit als je met hen individueel om de tafel zit?

Missie

Kwaliteit moet makkelijk zijn! Ik zie het als mijn missie om MBK-ondernemers te laten zien dat kwaliteitsverbetering eenvoudig kan zijn. Ik heb daarvoor een methode ontwikkeld die in één uur SMART verbeteracties oplevert, waardoor er binnen twee tot drie maanden aantoonbaar resultaat wordt geboekt. Bestaande pijnpunten zullen daardoor worden verholpen. Dit geldt voor alle aandachtsgebieden in het bedrijf, van de Bedrijfsvoering en Sales, tot Financieel en ICT.  De methode levert het beste resultaat als hij wordt gebruikt door de eigen medewerkers. Hierdoor maakt de ondernemer nog beter gebruik van hun kennis en voorkomt hij blinde vlekken bij zichzelf. QAtool zorgt voor uw integrale kwaliteit en dat levert u tevreden klanten en extra marge op.

Brochure_6stappen