Doe de goede dingen goed

Posted by | september 08, 2015 | Advies, Bedrijf algemeen, Kwaliteit, Methode | No Comments

Je groeit, en dan?

Als ondernemer ben je goed in wat je doet. Voor de een is dat business development en voor de ander is dat het ontwikkelen en optimaliseren van een product. Als blijkt dat er een markt is en je kunt je product/dienst verkopen, dan geeft dat een geweldig gevoel. Je bedrijf groeit en er komen mensen bij. Die moeten duidelijk worden aangestuurd; communicatie is essentieel. Gelukkig weten ze wat er te doen staat, want daarop heb je hen geselecteerd. Op basis van je eigen kennis en ervaring kom je een heel eind met je rol als manager. Maar dan komt er een moment waarop je echt moet gaan delegeren. Je moet processen en verantwoordelijkheden aan anderen overlaten en erop vertrouwen dat het goed gaat. Hoe kun je weten of er aan alles wordt gedacht? Heb je geen blinde vlekken op plekken waar je gezamenlijke kennis tekort schiet? Weet je wel hoe je mogelijke tekortkomingen kunt oplossen?

Doe de goede dingen goed

De goede dingen goed doen

Iedere zichzelf respecterende adviseur en interim manager heeft wel een methode om de klant te helpen in het identificeren en vervolgens oplossen van knelpunten. Die zijn mensgericht of organisatiegericht. Als ondernemer krijg je dan te maken met diverse rapporten en adviezen. Ze zijn allemaal waardevol, maar het blijft lastig om overzicht te krijgen in het totaal aan verbeteracties. Je eigen team heeft namelijk ook zelf verbetervoorstellen die ze kunnen en willen oppakken. Zij kennen je organisatie het beste. Je kunt niet alles tegelijk en het is lastig om dan te bepalen waar prioriteiten liggen. Daarnaast verandert de markt constant en ieder kwartaal is er wel een ander aandachtsgebied dat opeens een hogere prioriteit nodig heeft. Het varieert van je algemene voorwaarden en meetbare salestargets tot het hebben van de juiste ICT oplossingen en functioneringsgesprekken. Alles komt voorbij. Je wilt je tijd en geld maar één keer besteden, dus moet je de goede dingen kiezen.

Niemand heeft alle kennis in huis. Je hebt niet alleen specialistische kennis nodig, maar ook een methode om steeds weer je prioriteiten te bepalen. Daar is overzicht voor nodig. Maak dus jouw eigen overzicht op basis van alle relevante aandachtsgebieden. Vervolgens bepaal je wat en hoe je dit gaat aanpakken. Google er dus vrolijk op los en je hebt voor ieder gebied of proces wel een aantal actiepunten. Zet deze op een rij en ga met je team vergaderen om de goede keuzes te maken. Daar zijn verschillende technieken voor, maar het is wel belangrijk dat je een moderator gebruikt die zorgt dat er concrete acties worden gekozen en toegewezen.

Daarna bepaal je hoe je de acties implementeert om de goede dingen goed te doen. Je processen moeten daarna goed blijven, dus is borging van belang. Daar zijn allerlei modellen en methodes voor. ISO-9001 is zo’n model maar er zijn ook meer gespecialiseerde modellen als ISO-14001, ISO-26000, ISO-27001 etc. Als ondernemer weet je al snel welke voor jouw organisatie belangrijk zijn. Hier kun je zelf allerlei hulpmiddelen voor aanschaffen.

Waan van de dag

Helaas gaat het meestal fout of je begint er niet eens aan. Als ondernemer is tijd je meest beperkende factor. Je kunt nog zo gedreven zijn, nog zo goed zijn in je vak, je komt vaak tijd tekort. We leven in de waan van de dag en worden geregeerd door wisselende situaties die steeds weer beslissingen vragen. Als er tijd was voor het formuleren van beleid dan zouden besluiten consistenter worden en gaat er minder tijd verloren. Dan win je tijd. Kun je daar wel tijd voor maken?

Advies

De oplossingen liggen voor de hand:

  • Selecteer je kernteam
  • Laat je hele team meedenken en meedoen dat zorgt voor draagvlak en 1 = 1 = 3
  • Selecteer een model en methode, liefst flexibel zodat ook verschillende adviseurs daarmee kunnen werken
  • Zorg dat je overzicht behoudt over alle aandachtsgebieden
  • Kies periodiek de juiste prioriteiten en concrete haalbare acties
  • Evalueer periodiek de resultaten
  • Kies adviseurs die je kunnen helpen met het formuleren van beleid

Wil je bergen beklimmen of blijf je liever in de luwte? De markt verandert zo snel dat je je niet meer kunt veroorloven om in de luwte te blijven. Doe goede schoenen aan, koop of pak je gereedschap en begin te klimmen. Een gids maakt het makkelijker. En natuurlijk kan de QAtool methode helpen.