Due Diligence PLUS

Wat moet je doen bij een bedrijfsovername?

Wikipedia zegt: De Engelse term due diligence betekent letterlijk gepaste zorgvuldigheid. In fusies en overnames en in de accountancy is er echter een specifieke betekenis, namelijk boekenonderzoek, bijvoorbeeld bij een bedrijfsovername.

Ik heb in het verleden meegewerkt aan diverse due diligence projecten. Voor het eerst voorafgaand aan de Getronics overname van het Noorse CINET in Oslo Noorwegen. Daarna in mijn tijd bij Compass Management Consulting voorafgaande aan de consolidatie van IT organisaties van diverse bedrijven. Zoals in Wikipedia genoemd betreft het vaak een boeken onderzoek met daarbij enkele steekproeven op de juistheid en volledigheid van de aangeboden informatie. De Compass methode was echt goed. Een benchmark van de operationele organisatie om te bepalen wat hun kwaliteit en productiviteit is voorafgaand aan de fusie gekoppeld aan een algoritme om te bepalen hoe de geconsolideerde organisatie eruit zou moeten zien. Daar kunnen veel grote IT organisaties nog veel van leren. De Return On Investment van zo’n Compass traject was altijd sterk positief.

Overnames in het MKB segment

Maar dure internationale consultancies zijn echt een brug te ver als je in het MKB segment zit en een collegabedrijf wilt overnemen. Je komt dan snel uit bij gespecialiseerde bedrijven die gewend zijn aan het boeken onderzoek en dan vooral sterk financieel kijken naar de potentiële besparingen en meerwaarde van de nieuwe organisatie door de toename van de klanten. Wat ik hierin mis zijn de toetsen van de kwaliteit van de organisatie en de groei potentie die in een bedrijf aanwezig is. Natuurlijk zijn de kengetallen cruciaal, maar je wilt toch ook weten hoe het staat met de medewerkerstevredenheid, de klanttevredenheid en de kwaliteit van de organisatie? Als die voldoende groeimogelijkheden bieden dan heb je mogelijk een parel gevonden die je voorganger nog niet heeft ontdekt. Dat zijn de kansen waar je naar zoekt.

Met QAtool kun je een dergelijk onderzoek doen. Je kunt het zelfs doen voordat je besluit om jezelf in de etalage te zetten. Je kunt dan niet alleen laten zien waar er extra kansen liggen voor de nieuwe partner, maar je kunt ook al zelf beginnen met de verbeteringen. Dat is toch best wel een Win-Win situatie van de hoogste orde. Iedereen wint.

Mijn boodschap aan accountants en overname specialisten: Ga ook met een QAtool analyse aan de gang om de toekomstige kansen zichtbaar te maken. Een Due Diligence PLUS