Interne communicatie

Posted by | augustus 12, 2015 | Advies, Bedrijf algemeen | No Comments

Geen klanten zonder personeel

Bedrijven doen hun best om aan hun klanten duidelijk te maken wat ze tekort komen en waarom ze de producten en diensten nodig hebben. Er wordt veel geld gestoken in marketing campagnes en salesmateriaal om de (potentiële) klant duidelijk te maken dat jij het beste bent. Bestaande klanten worden in de watten gelegd met allerlei bijeenkomsten waar nieuws te krijgen is over de tactiek en strategie van het bedrijf. Maar hoe zit het met je personeel? Weten zij wat de huidige koers is? Zijn zij op de hoogte van je actuele missie en visie? Het is prima dat je die een keer op papier zet en verspreid, maar zijn ze nog wel actueel? Hou je je personeel op de hoogte van veranderingen en uitbreidingen? Of moeten zij dat ontdekken via de eigen website?

Ambassadeurs

Iedere dag weer moet je als ondernemer bewust zijn van het feit dat je collega’s je beste ambassadeurs zijn. Je moet ze daarom vooral laten begrijpen waarom je een koers uitzet. Als ze dat goed begrijpen en dat altijd weten, kunnen ze ook flexibel reageren op situaties die onduidelijk zijn, die misschien nog niet eerder zijn voorgekomen. Zo blijft je klanttevredenheid hoog. Dat is tenslotte waar we ons geld moeten verdienen: de klant. Als die tevreden is en zelfs jouw ambassadeur wordt, dan komen er meer klanten en verdien je meer. Dus richt je op je collega’s en zorg dat ze goed geïnformeerd zijn en blijven. Interne communicatie is de sleutel tot succes.

Slimme organisaties

Met collega’s die begrijpen waarom je voor een bepaalde strategie kiest kunnen ze meedenken en meehelpen om jouw koers te versterken. Ze kunnen elkaar daarin ondersteunen en momentum creëren zodat alles sneller gaat. Een slimme organisatie leert en verbeterd. Een slimme organisatie heeft interne communicatie bovenaan in het vaandel staan.

QAtool helpt je bij het kiezen van je prioriteiten. Daar hoort interne communicatie bij.