QAtool training

Posted by | juni 17, 2015 | Advies, Kwaliteit, Methode | No Comments

Verbeter je advies

De training richt zicht op twee elementen: opdoen van ervaring in het gebruik en het behandelen van de content.

Ervaring

Gisteren heb ik weer een training gegeven in het gebruik van QAtool. Een middelgroot Accountantsbureau heeft een jaarabonnement afgesloten om QAtool te kunnen gebruiken. ’s Avonds zou de eerste klant al langskomen dus was het zaak om de accountant/adviseur goed voor te bereiden. Dan geldt er feitelijk maar één ding: ervaring. De training bestond vooral uit het doorlopen van de QAtool methode, het invullen van scans en het adviseren erover. De training duurde ca. 3 uur en was natuurlijk een succes. Het is goed om te zien dat het steeds makkelijker wordt en dat de online beschikbare gebruikers instructies kloppen en kunnen dienen om op terug te vallen. We hebben het proces van bestellen t/m het bekijken van het Dashboard driemaal doorlopen. Eenmaal als invuller, eenmaal als adviseur en nog eenmaal als adviseur. Daarvoor zijn er een aantal voorbeeld Scans ontwikkeld met slecht een paar vragen. Je hoeft dan niet een volledige scan te doorlopen. Het bespaart tijd, want het gaat vooral om het proces.

Content

De content kan via de Salesmap worden bestudeerd/voorbereid, want daarin zitten rapporten van alle Scans. De content is natuurlijk het belangrijkste van QAtool. Welke vragen stel je om te bekijken wat voor acties er nodig zijn. Het mogen er niet te veel zijn, maar ook niet te weinig. Je wilt de klant natuurlijk laten weten waar zijn prioriteit zitten. Daarom is er de Scan Bedrijfsfuncties gemaakt. Deze maakt zichtbaar hoe je zelf denkt over de belangrijkste bedrijfsfuncties. Daarmee krijg je een high level inzicht in je prioriteiten. Het is een hele goede kennismaking met QAtool en de beste zet om als eerste te doen. Accountants en adviseurs kunnen dit samen doen met de klant. Voordeel is dat het meteen laat zien hoe makkelijk en transparant het is, waardoor ze vertrouwen krijgen in de methode. Daar is geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig. Het toont ook aan dat het buikgevoel van de ondernemer nu in een rapport tot uiting is gebracht. Vanaf dat moment is het duidelijk welke aandachtsgebied prioriteit dienen te krijgen. Dat kunnen natuurlijk ook meerdere gebieden zijn. Je vertaald het buikgevoel van de klant in concrete acties.

Dia4