Slimme adviseurs

Posted by | juli 22, 2015 | Advies | No Comments

Beter goed gejat dan slecht bedacht

Een adviseur is veroordeeld tot een leven lang leren. Je zult je te allen tijde moeten vergewissen van de nieuwste ontwikkelingen in de consulting industrie en dat doe je door veel te lezen en het internet afstruinen. Het komt je niet vanzelf aanwaaien. Het helpt natuurlijk ook door te praten met vakgenoten, maar uiteindelijk moet je de diepte is. Je moet uitzoeken hoe iets precies zit, welke onderwerpen van belang zijn en wat de achterliggende reden is dat een methode werkt. Dan helpt het wel als je houvast krijgt van specialisten die al langer met dit bijltje gekapt hebben. Je gaat op zoek naar wat anderen hierin gedaan hebben. Het is heel normaal dat je verder gaat met behulp van het werk van anderen. Het is alleen zo jammer dat je steeds weer opnieuw moet gaan zoeken naar goede lijstjes en compacte beschrijvingen. Eigenlijk moet je een basis hebben die je voor allerlei toepassingen kunt gebruiken. Je zoekt een bewezen methode die je helpt met het identificeren van de knelpunten en hulp biedt in de planning, uitvoering en de presentatie.

Als we kijken naar QAtool dan gaat daar het gezegde Beter goed gejat dan slecht bedacht helemaal op. Je wilt voorkomen dat je iets over het hoofd ziet en steeds weer de juiste prioriteiten bepalen.

Je wilt ook gestructureerd te werk gaan zodat de opdracht efficiënt zal verlopen. De content van de scans is opgesteld door specialisten dus daar kun je op vertrouwen, maar hoe pak je het dan aan? Wat is de beste methode om een ondernemer te helpen?

Adviesopdracht

Hoe je met behulp van QAtool je klanten kunt helpen hoef je echt niet zelf te bedenken. Het spreekt voor zich dat wij onze kennis daarin delen. Een adviesopdracht ziet er normaliter als volgt uit:

  1. Opdrachtverwerving
  2. Opdrachtdefinitie en Scopebepaling (Welke Scans, met wie en wat te doen met de acties)
  3. Gegevensverzameling (Huidige & Gewenste situatie via een of meerdere personen)
  4. Prioriteitenbepaling in overleg met de klant (eventueel op basis van geconsolideerd overzicht)
  5. Benoem acties
    1. Analyseer activiteit (hoe kom je van IST naar SOLL)
    2. Benoem eventuele deelacties
    3. Acties toewijzen aan verantwoordelijke
    4. Inschatten benodigde tijd
  6. Uitvoeren acties
  7. Borgen van de resultaten
  8. Presenteren van de resultaten
  9. Evalueren van de opdracht

NB. Het kan zinvol zijn om de opdracht in twee delen te splitsen. Eerst afzonderlijk de inventarisatie waarin je de scans uitvoert en komt met het advies over de uit te voeren acties. In deel twee kun je dan de acties uitvoeren/coördineren en zorgen dat de resultaten worden geborgd. Vaak zal het tweede deel in de vorm van een uurtarief worden uitgevoerd, terwijl het eerste deel ook in de vorm van een fixed price zou kunnen worden aangeboden.

Gedurende de looptijd van de opdracht heb je natuurlijk regelmatig contact met de opdrachtgever. Het is van groot belang dat alles helder is en blijft, en dat je voldoet aan de verwachtingen. Je wilt niet in een situatie terecht komen waarbij je onbetaalde uren moet gaan maken om alsnog iets te doen om de klant tevreden te stellen. Je hebt ambassadeurs nodig. Ondernemers moeten bereid zijn om je aan te bevelen. Dat doen ze makkelijker als de opdracht helder en efficiënt verloopt en goede resultaten opleveren.

Het gebruik van QAtool maakt alles overzichtelijker en biedt een blijvende structuur die in de komende jaren alleen maar verder zal uitbreiden. Met een jaarabonnement kun je binnen jouw bedrijf twaalf maanden ongelimiteerd gebruik maken van onze methode en Scans. Wij zorgen dat ze up-to-date zijn en blijven. Zodra er nieuwe versies komen, kun je die ook toepassen.

information