Transparantie

Posted by | juni 02, 2015 | Bedrijf algemeen | No Comments

FIFAGate

Je kunt niet meer zonder transparantie. Organisaties waar allerlei geheimen heersen en mensen over hun schouder moeten kijken hebben hun langste tijd gehad. Dat geldt vooral voor organisaties die niet helemaal zuiver spelen, die fairplay van anderen verlangen maar vergeten naar zichzelf te kijken. De FIFA is een goed voorbeeld. Er zijn al jaren signalen over steekpenningen en vriendjespolitiek. Het grote geld regeert, liefst in een gesloten envellop. Rusland en daarna Qatar hebben de Worldcup finale toegewezen gekregen. Vooral Qatar is op zijn zachtst gezegd opzienbarend. Waar zoveel rook is zal ook wel ergens vuur zijn.

Blatter is een machtswellustige leider die weet hoe de hazen lopen. Iedere integere voorzitter had zich niet verkiesbaar gesteld om ruimte te bieden aan een nieuwe generatie. De heer Blatter wist door de steun van Afrika en Azië dat hij zeker was van de winst van de herverkiezing voor het voorzitterschap. En zo gebeurde het ook, ondanks felle commentaren vanuit de UEFA en grote voetballanden. Hij zat klaar om er weer vier jaar vol te gaan maken en gaf meteen scherp commentaar op zijn tegenstanders.

Maar wat gebeurde er toen? Er kwamen documenten boven water die transacties bevestigden die niet door de beugel konden. Zuid-Afrika had de finaleronde “gekocht”. Er zijn vast meerdere documenten (Rusland en Qatar?), maar dat moet nog blijken.

Wat mij vooral interesseert is hoe de sponsoren van de FIFA hebben gereageerd op de herverkiezing van Blatter, in een klimaat waarin veel van de belangrijkste economiën fel tegen waren en riepen om transparantie en verandering. Ik denk dat der Sepp een telefoontje heeft gehad van Herbert Hainer, CEO van Adidas en Muhtar Kent, CEO van Coca Cola. Mogelijk ook wel van Stephen J. Easterbrook, President en CEO van McDonalds en/of Carlos Brito, CEO van ABInbev (Bud). Wat kan er namelijk gebeuren als hun consumenten in de grote economiën in opstand komen? Ik ken er een die er meteen vrijdag mee begon. Als je klanten weglopen en bewust naar je grootste concurrent overlopen, dan gaat er heel snel iets veranderen. Dan moet je ingrijpen. DAT is wat er volgens mij is gebeurd.

Dag Sepp Blatter. Je kunt het politiek misschien wel winnen, maar zonder sponsoren moet je het veld ruimen. Een ding is in ieder geval zeker. Dezelfde sponsoren zullen eisen dat de vernieuwde FIFA transparant wordt. De belangen zijn te groot.

Als BV hoef je niet transparant te zijn. Maar het is wel zo prettig dat je verantwoording kunt afleggen over je daden. Dat je een schoon blazoen hebt. Dat je bijvoorbeeld rekening houdt met het millieu en dat ook daadwerkelijk kan aantonen. Transparantie wordt steeds belangrijker. Gelukkig maar want ik kan niet anders.

 

FIFA Sponsors